Harry Potter
Matematikkark
Jeg har sydd løpere i de 4 husfargene og vi har skaffet mapper til hver elev i hvert hus. I disse mappene legges ark og arbeider de har gjort forløpende. Mappene ligger på bordet til enhver tid og taes ikke hjem.
Skiltene i taket laget lærerne i fjor. Vi har en boks hvor vi samler oppgaver og modeller som kan gå i arv til neste år. Vi har alltid prosjekt om Harry Potter i 7.klasse på vår skole. Bibliotekaren har også skaffet oss alle bøkene og vi samler nå til klassesett. Heldivis har mange elever egne bøker som de tar med seg og som vi bruker.
Skoleuniform
Hvordan er det egentlig å gå i skoleuniform og nesten være likt kledd i en uke? Alle elevene stilte i pentøy og slips og fikk selv kjenne på hvor praktisk dette var ;-)
Huskamper for å samle poeng
Vi prøver å ha en huskamp daglig for å røre litt på oss eller la gjengen i hvert hus samarbeide om en oppgave. De er 7 elever i hvert hus. Noen dager velger de ut en som skal representere dem og andre dager er det alle 7 som deltar. Stort sett vet de ikke hva oppgaven går ut på.
Elevene løper runder med ertepose på hodet
Hvilket bord klarer å stable 25 kopper fortest mulig i et tårn ved hjelp av kun en klesklype.
Her løper elevene en runde i skolegården med egg i skje.
En huskamp kan være at hele gruppa kaster ballen og forsøker å treffe. 3 kast hver. Det laget som får flest treff, vinner!
Vi har litt ekstra penger etter en premie og har kjøpt inn smågodt som belønning for vinnerne av huskampene
Alruner eller Mandrakes
Ved hjelp av ståltråd, aluminiumsfolie, tapetklister og tørkerullpapir har alle elevene laget hver sin alrune figur. Vi startet med å tegne en skisse og så formet vi den i folie før vi dekker den med papir og mye lim. Figuren lå til tørk over natten før vi påfører flere lag med rynker og ansikt. Alle skal males før de settes oppi hver sin terrakottapotte.
Til slutt skal hver potte få en label med navn og farevarsel.
Her har jeg tatt et bilde av en alrune/mandrake på Warner Brother studio i England.
Ståltråd-kropp
Kroppen dekkes med bit for bit av tørkerullpapir og tapetklister
aluminiumsfolie rundt ståltråden.
Alrunene males, får blader på hodet og settes ned i en potte med brun ull rundt som skal illudere jord. Øynene er enten sorte perler eller nåler med sort hode. Noen har også laget label til pottene.
Håndtegninger av alruner
Vi har brukt fargeblyanter
Vannmaling
eller tusj
Noen av elevene har valgt å sy små alruner av filt. Øynene er noen sorte øyeperler fra Panduro.
Perling med små hamaperler
Urtologi og eliksirer
Vi har lært om urter og eliksirer. Elevene fikk små flakonger med sesamfrøolje, peppermynteolje, timian, oreganoolje og en vaniljestang som de fikk lukte på å gjette på innholdet i. I tillegg som de fikk smake på noen vanlige urter som du får kjøpt på butikken og smake på sesamfrø.
Og så laget vi te.
Flaskene har vi samlet inn med hjelp av foresatte. De inneholder olje og vann, noen er det bare vann med konditorfarge i. Noen har god lukt og noen har ulik tetthet. Med litt julelys bak flaskene blir det et blikkfang i klasserommet. Lablene fant vi på en Harry Potter side.
Norske uglearter
Vi har jobbet med de 10 norske ugleartene. Alle har tegnet hver sin ugle og laget et eget ugleri hvor hver ugle fikk hvert sitt hull.
Det hekker ti uglearter i Norge: hubro, snøugle, kattugle, slagugle, lappugle, haukugle, spurveugle, perleugle, hornugle og jordugle, Det er også gjort en sjelden observasjon av dverghornugle .
Hogvart ekspressen
Vi har lært om damplokomotiv og sett på de gamle damptogene som er inspirasjonen til toget i filmen og sett på det skotske toget som brukes i filmen.
Og jammen fant jeg ikke min brors gamle dampmaskin på loftet hos min mor. Maskinen virket fortsatt. En fin liten sak som viser hvordan en dampmaskin virker.
3 gutter ville lage Galtvort ekspressen i papp. Den er laget av et Pringels rør og pappesker vi har fått gratis på butikken. Pipene er laget av tomme ruller fra dopapir og aluminiumsfolie.
Kappe
Læreren har fått seg kappe som brukes i timene. Veldig kjekk beskyttelse av egne klær.
Portrettvegg for å holde oversikten
Det er mange navn og personer å holde rede på i bøkene. Vi har derfor laget oss en portrettvegg for å kunne ha et ansikt å knytte opp mot når vi leser boken høyt.
KUNST & HÅNDVERK
La kreative elever få prøve seg. Her har en elev sydd hodetelefonposer til sitt Håsblås-hus.
Vi utfordret hvert bord til å pynte og lage skilt med husnavn på. Disse hang sitt skilt i taket.
Vi har laget uglepost. Dusk av garn med filtpynt og et brev som henges under.
Mange rare dyr i Harry Potter . Her er en av dem.
Tryllestaver
Alle elevene har vært ute og funnet seg et emne som passer til å spikke seg en tryllestav av.
Alle elevene hentet seg en passe tykk kvist rett utenfor skolen. Faktisk på parkeringsplassen til skolen. Der hadde det grodd godt med seljetrær.
Kvistene har så blitt spikket etter alle kunstens regler. Disse 7.klassingen har spikket med kniv siden de gikk i 2.klasse, så de er godt trent.
Når fasongen var fin, ble stavene pusset med sandpapir. De som hadde lyst kunne lime på "edelsteiner", perler, metalltråd, og dekorere videre med smeltelim eller selvtørkende leire. Til slutt ble de fleste stavene malt med maling i brunt, hvitt eller gull.
Noen surret litt tråd rundt håndtaket for å få et endre bedre grep.
Statisk elektrisitet
Alle elevene fikk hver sin ballong de skulle gjøre "magi" med. Vi lærte om atomer og elektroner som hopper fra skall til skall og skaper statisk elektrisitet. Vi ble kjent med peri
Forsøkene vi gjorde var:
Få håret til å stige,
Løft puffet ris
Løft tørkepapir
Få brusboksen til å rulle.
Henge ballongen i taket.
Statisk elektrisk hår
Tørkepapir klistrer seg fast til ballongen
Puffet ris klistrer seg fast til ballongen
Ballongene klistrer seg fast til taket. Hvor lenge tror vi at de henger før de faller ned? Vi har konkurranse om nærmest tid.
Ballongen skyver brusboksen foran seg pga statisk elektrisk.
Musikk
Spill
Klipp opp de 36 brikkene og legg dem i en konvolutt. La elevene øve seg på å legge de kortene som hører sammen raskest mulig.
Kjemiske reaksjoner
De 3 fasene i trafikklys forsøket. Se oppskrift voer og en liten video.
Her er det BTB før og etter den har blitt blandet med sitronsyre.
Jeg har laget en indikatorvæske ved å koke rødkål. Med den skal vi lære om syrer og baser.
Rumpeldunk
Vi har lært om rumpeldunk og de ulike ballene i spillet. Alle har laget sin egen gullsnop av en vattkule med papirvinger.
Jeg vet noen lager dette med sjokoladekule, men pga sterk nøtteallergi blant elevene holdt vi oss unna en slik løsning
Heldgivs har noen av elevene egne remedier vi kan få låne og lære av.
Alle elevene har laget hver sin Nimbus 2001. (Eller en sopelime da.) Elevene samler mange små bjørkekvister som blir surret fast til en litt tykkere trepinne. Vi har vært på tur i skogen og hentet bærekraftig ut kvist og stokker uten at det synes at vi har vært der.
Svevende lys i taket
Vi har laget svevende lys med led-telys oppi. Da kan alle lysene slåes på samtidig med fjernkontroll. Tørkerullkjernene er dekorert med smeltelim og malt med hvit maling.
Vi har mange lys, men alle er i LED og med fjernkontroll. Lett å slå på alle i full fart hver morgen.
Vi leser høyt fra boken i spisetiden.
Dørpynt
Dørene har blitt pyntet med svære portretter av de tre hovedpersonene