top of page

Harry Potter

Vi spiller "Harry Potter" musikken på anlegget når vi kommer inn om morgenen. 

Hvilke instrumenter hører vi spiller ? 

Jeg har sydd løpere i de 4 husfargene og vi har skaffet mapper til hver elev i hvert hus. I disse mappene legges ark og arbeider de har gjort forløpende. Mappene ligger på bordet til enhver tid og taes ikke hjem. 
Skiltene i taket laget lærerne i fjor. Vi har en boks hvor vi samler oppgaver og modeller som kan gå i arv til neste år. Vi har alltid prosjekt om Harry Potter i 7.klasse på vår skole. Bibliotekaren har også skaffet oss alle bøkene og vi samler nå til klassesett. Heldivis har mange elever egne bøker som de tar med seg og som vi bruker. 

Skoleuniform

Hvordan er det egentlig å gå i skoleuniform og nesten være likt kledd i en uke? Alle elevene stilte i pentøy og slips og fikk selv kjenne på hvor praktisk dette var ;-) 

Huskamper for å samle poeng

Vi prøver å ha en huskamp daglig for å røre litt på oss eller la gjengen i hvert hus samarbeide om en oppgave. De er 7 elever i hvert hus. Noen dager velger de ut en som skal representere dem og andre dager er det alle 7 som deltar. Stort sett vet de ikke hva oppgaven går ut på. 

Elevene løper runder med ertepose på hodet 

Hvilket bord klarer å stable 25 kopper fortest mulig i et tårn ved hjelp av kun en klesklype. 

Her løper elevene en runde i skolegården med egg i skje. 

En huskamp kan være at hele gruppa kaster ballen og forsøker å treffe. 3 kast hver. Det laget som får flest treff, vinner!

Vi har litt ekstra penger etter en premie og har kjøpt inn smågodt som belønning for vinnerne av huskampene

Alruner eller Mandrakes

Ved hjelp av ståltråd, aluminiumsfolie, tapetklister og tørkerullpapir har alle elevene laget hver sin alrune figur. Vi startet med å tegne en skisse og så formet vi den i folie før vi dekker den med papir og mye lim. Figuren lå til tørk over natten før vi påfører flere lag med rynker og ansikt. Alle skal males før de settes oppi hver sin terrakottapotte.

Til slutt skal hver potte få en label med navn og farevarsel. 

Her har jeg tatt et bilde av en alrune/mandrake på Warner Brother studio i England. 
Ståltråd-kropp
Kroppen dekkes med bit for bit av tørkerullpapir og tapetklister
aluminiumsfolie rundt ståltråden. 

Alrunene males, får blader på hodet og settes ned i en potte med brun ull rundt som skal illudere jord. Øynene er enten sorte perler eller nåler med sort hode. Noen har også laget label til pottene. 

Håndtegninger av alruner

Vi har brukt fargeblyanter
Vannmaling
eller tusj

Noen av elevene har valgt å sy små alruner av filt. Øynene er noen sorte øyeperler fra Panduro. 

Perling med små hamaperler

Urtologi og eliksirer

Vi har lært om urter og eliksirer. Elevene fikk små flakonger med sesamfrøolje, peppermynteolje, timian, oreganoolje og en vaniljestang som de fikk lukte på å gjette på innholdet i. I tillegg som de fikk smake på noen vanlige urter som du får kjøpt på butikken og smake på sesamfrø.
Og så laget vi te. 

Flaskene har vi samlet inn med hjelp av foresatte. De inneholder olje og vann, noen er det bare vann med konditorfarge i. Noen har god lukt og noen har ulik tetthet. Med litt julelys bak flaskene blir det et blikkfang i klasserommet. Lablene fant vi på en Harry Potter side. 

Norske uglearter

Vi har jobbet med de 10 norske ugleartene. Alle har tegnet hver sin ugle og laget et eget ugleri hvor hver ugle fikk hvert sitt hull. 

Det hekker ti uglearter i Norge: hubro, snøugle, kattugle, slagugle, lappugle, haukugle, spurveugle, perleugle, hornugle og jordugle, Det er også gjort en sjelden observasjon av dverghornugle .

Hogvart ekspressen

Vi har lært om damplokomotiv og sett på de gamle  damptogene som er inspirasjonen til toget i filmen og sett på det skotske toget som brukes i filmen. 

Og jammen fant jeg ikke min brors gamle dampmaskin på loftet hos min mor. Maskinen virket fortsatt. En fin liten sak som viser hvordan en dampmaskin virker. 

3 gutter ville lage Galtvort ekspressen i papp. Den er laget av et Pringels rør og pappesker vi har fått gratis på butikken. Pipene er laget av tomme ruller fra dopapir og aluminiumsfolie. 

Kappe

Læreren har fått seg kappe som brukes i timene. Veldig kjekk beskyttelse av egne klær. 

Portrettvegg for å holde oversikten

Det er mange navn og personer å holde rede på i bøkene. Vi har derfor laget oss en portrettvegg for å kunne ha et ansikt å knytte opp mot når vi leser boken høyt. 

KUNST & HÅNDVERK

La kreative elever få prøve seg. Her har en elev sydd hodetelefonposer til sitt Håsblås-hus. 

Vi utfordret hvert bord til å pynte og lage skilt med husnavn på. Disse hang sitt skilt i taket. 

Vi har laget uglepost. Dusk av garn med filtpynt og et brev som henges under. 

Mange rare dyr i Harry Potter . Her er en av dem. 

Tryllestaver

Alle elevene har vært ute  og funnet seg et emne som passer til å spikke seg en tryllestav av. 

Alle elevene hentet seg en passe tykk kvist rett utenfor skolen. Faktisk på parkeringsplassen til skolen. Der hadde det grodd godt med seljetrær. 

Kvistene har så blitt spikket etter alle kunstens regler. Disse 7.klassingen har spikket med kniv siden de gikk i 2.klasse, så de er godt trent. 

Når fasongen var fin, ble stavene pusset med sandpapir. De som hadde lyst kunne lime på "edelsteiner", perler, metalltråd, og dekorere videre med smeltelim eller selvtørkende leire. Til slutt ble de fleste stavene malt med maling i brunt, hvitt eller gull. 
Noen surret litt tråd rundt håndtaket for å få et endre bedre grep. 

Statisk elektrisitet

Alle elevene fikk hver sin ballong de skulle gjøre "magi" med. Vi lærte om atomer og elektroner som hopper fra skall til skall og skaper statisk elektrisitet. Vi ble kjent med peri
Forsøkene vi gjorde var:
Få håret til å stige,
Løft puffet ris
Løft tørkepapir

Få brusboksen til å rulle. 
Henge ballongen i taket. 

Statisk elektrisk hår

Tørkepapir klistrer seg fast til ballongen

Puffet ris klistrer seg fast til ballongen

Ballongene klistrer seg fast til taket. Hvor lenge tror vi at de henger før de faller ned? Vi har konkurranse om nærmest tid.  

Ballongen skyver brusboksen foran seg pga statisk elektrisk. 

Musikk

Spill

Klipp opp de 36 brikkene og legg dem i en konvolutt. La elevene øve seg på å legge de kortene som hører sammen raskest mulig. 

Kjemiske reaksjoner

De 3 fasene i trafikklys forsøket. Se oppskrift voer og en liten video. 

Her er det BTB før og etter den har blitt blandet med sitronsyre. 

Jeg har laget en indikatorvæske ved å koke rødkål. Med den skal vi lære om syrer og baser. 

Rumpeldunk

Vi har lært om rumpeldunk og de ulike ballene i spillet. Alle har laget sin egen gullsnop av en vattkule med papirvinger. 
Jeg vet noen lager dette med sjokoladekule, men pga sterk nøtteallergi blant elevene holdt vi oss unna en slik løsning

Heldgivs har noen av elevene egne remedier vi kan få låne og lære av. 

Alle elevene har laget hver sin Nimbus 2001. (Eller en sopelime da.) Elevene samler mange små bjørkekvister som blir surret fast til en litt tykkere trepinne. Vi har vært på tur i skogen og hentet bærekraftig ut kvist og stokker uten at det synes at vi har vært der. 

Svevende lys i taket

Vi har laget svevende lys med led-telys oppi. Da kan alle lysene slåes på samtidig med fjernkontroll. Tørkerullkjernene er dekorert med smeltelim og malt med hvit maling. 

Vi har mange lys, men alle er i LED og med fjernkontroll. Lett å slå på alle i full fart hver morgen. 

Vi leser høyt fra boken i spisetiden. 

Dørpynt

Dørene har blitt pyntet med svære portretter av de tre hovedpersonene

bottom of page