top of page

Tegn og Mal

Kusama prosjekt

Picasso prosjekt

Prosjekt om Picasso som ble avsluttet med at elevene laget sitt eget malerie inspirert av Picasso

 

Geometriske figurer

Vi har jobbet med geometriske figurer i matematikk. Da videreutviklet vi dette i K&H. 
Disse snømennene og uglene er laget av geometriske figurer. 
Trekanter, sirkler, rektanlger . 
Snømennene er revet ut i tegnepapir.

Selvportrett

Ta portrettbilde av elevene. Print ut i A4 eller A5 størrelse. Del bildet i to. 
Legg ansiktet på et nytt hvitt tegneark. Du kan godt feste litt med tape, men ikke lim fast. Det kan tenkes eleven vil prøve på nytt.
Den andre halvdelen kan godt deles ut for å se etter.
Når eleven er ferdig kan delene limes sammen. 
Disse er laget i slutten av 1.klasse

Silhoutter

Alle elevene tegnet først sin egen figur med sort tusj. De er tegnet på frihånd. Det hang eksempler på tavla som de kunne se etter og bli inspirert av. 

Bakgrunnen er et blått ark. Snøen er klippet ut av ett hvitt kopiark.. Snøen ble limt på den blå bakgrunnen. Så ble silhoutten klippet ut og limt på bilde. Her var det viktig å prøve ulike stillinger så det så ut som om figuren var i bevegelse. 

Design din egen regnjakke

Tegn store bilder

Selvportrett

Alle elevene har laget seg selv i stor utgave. På baksiden av pappen har vi limt en flat trelist. Veldig gøy å stille ut alle på sin egen plass og ta bilde med ipaden. Vi brukte dette til en åpen dag på skolen. Foran hver elev ligger det en oppgave eller et arbeid som elevene var stolt av og ville vise frem. 

Øyenstikker

Jeg bruker tegning til mye innen naturfag. Det å la elevene observere og studere en art for så å tegne den er svært lærerikt. 

Totempæl

Totempæler er gigantiske og monolittlignende treskulpturer (15–20 m høye) laget av urfolk fra nordvestkysten av Nord-Amerika.Klassen har sammen laget totempæler. 
4 elever fikk i oppdrag å lage sokkelen. Resten laget hoder.
Vi brukte A3 ark som ble fyllt helt ut. Hver søyle ble mellom 150-180 cm høy

Monotypi

Prosjekt solsikke

Elevene sår solsikkefrø og lærer om spiring. 
Vi snakker også om alt solsikker brukes til. 
I vinter laget vi fuglemat med solsikkefrø. 
Det er frø fra samme posen vi nå legger i jorda. Elevene skal erfare at disse frøene kan spire. 
Vi håper alle får en stor og høy solsikke i løpet av sommeren. De fleste skal være hjemme og kan passe på planten sin. 
Ellers skal vi lære om Vincent van Goghs solsikkebilde. Dette bildet er berømt og nesten blitt et symbol på Van Gogh selv. Blomstene på bildet fant han i grøfta i Frankrike. Hans første bilde av solsikker gjorde at han ble kjent med kunstneren Gaugin. Van Gogh malte 11 bilder med solsikker. De er alle ulike. Bildene er malt i ferdig maling fra tube. Dette var helt nytt da.   

Her er en instruksjon i å tegne en solsikke

Illustrasjoner er laget av Gro W

Veve solsikker på en papptallerken

Ta en papptallerken og klipp til hakkene og kronblader. Tape enden på vevetråden på baksiden og start surringen rundt og rundt så alle hakkene får en tråd. Jeg pleier å si til elevene at de skal starte på kl 12 så over til seks så til kl. 3 og over til klokka 9. da har du starten på snurringene. Når alle hakkene har fått en tråd knyter du endene sammen på baksiden. Så er det bare for elevene å begynne å veve. Velg garn som passer til midten og start innerst i sentrum av sirkelen. Tråden skal over og under vevetrådene. De raske elevene får en stor midt, de ikke fullt så raske for en mindre sirkel. 

bottom of page